Menü
ENGLISH

Otomotiv Lojistik

Otomotiv Lojistik

Türkiye Otomotiv Sektörü

Son yıllarda Türkiye’de otomotiv sektörü, montaj ağırlıklı ortaklıklardan, tasarım yeteneği ve geniş üretim kapasitesine sahip tam teşekküllü bir endüstri haline gelmiştir.

Dünyada otomotiv sektörü gerek büyüklüğü, gerekse etki alanı açısından en önemli sanayi dallarından biri olarak görülmektedir. Otomotiv sektörü; yüksek katma değeri, yarattığı istihdam ve küresel ticaretten aldığı pay ile Türkiye ekonomisi için büyük önem taşımaktadır. Çok sayıda ülkeye ihracat gerçekleştiren sektör, dış ticaret dengesi açısından fazla verirken demir-çelik başta olmak üzere, elektronik, yazılım, plastik, akaryakıt, enerji, tekstil ve kimya gibi pek çok sektörün de gelişimine katkıda bulunmaktadır. Otomotiv ana sanayiindeki güçlü küresel oyuncular ve dünyadaki diğer otomotiv üreticilerinin tedarikçisi konumunda olan yerli yan sanayi üreticileri küresel değer zincirinde oldukça önemli yer tutmaktadır.

Türkiye otomobil ve hafif ticari araç pazarı 2020 yılında bir önceki yıla göre %61,3 oranında artarak 772.788 adet olarak gerçekleşmiştir. Binek otomobil pazarı %57,6'lık artışla 610.109 adete ulaşırken, hafif ticari araç pazarı ise %77,2 artarak 162.679 adet olarak kayıtlara geçti.

Türkiye’nin en çok satılan modelleri sıralamasında, ilk üç model arasında OYAK Renault Fabrikası’nda üretilen Renault modelleri yer almaktadır. Clio HB 46,192 adet ile ikinci sırada yer alırken, Megane Sedan 39,917 adet ile üçüncü sıradadır.
2020 yılında toplam 30,800 araç satışına ulaşan Dacia markası, pazarda %4 paya ulaşmıştır. Dacia Duster, Türkiye’nin en çok satan modelleri arasında, 17,402 adet ile yedinci sırada yer almaktadır.

OYAK Renault Otomobil Fabrikaları, yıllık 378 bin otomobil ve 920 bin motor üretim kapasitesi ile Renault'nun Batı Avrupa dışında en yüksek kapasiteye sahip üretim tesislerinden biridir. Şirket, 2020 yılında 309 adet otomobil üretimi gerçekleştirmiş ve otomobil ihracatında da 212 adede ulaşmıştır. Söz konusu veriler değerlendirildiğinde, OYAK Renault hem otomobil üretiminde hem de otomobil ihracatında adet bazında sektörde ilk sırada yer almayı başarmıştır. OYAK Renault, gerçekleştirdiği 212 bin adetlik ihracat ile Türkiye otomobil ihracatından %35,5 oranında pay alarak Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) verilerine göre en çok ihracat gerçekleştiren firmalar sıralamasında üçüncü, otomobil ihracatı içinde birinci sırada yer almıştır. OYAK Renault, 2019 yılı verileri esas alınarak hazırlanan 2019 İSO 500 listesinde üretimden satışlar kriterine göre 4. sırada yer almıştır.

Otomotiv satışı ve satış sonrası hizmetleri sunan Grup Şirketimiz MAİS, Renault ve Dacia markalarıyla 2020 yılında toplamda gerçekleştirdiği 132.334 adet satışla %17,1 pazar payı elde etti. Renault markasıyla binek otomobil pazarında ulaştığı %16,2 pazar payı ve 98.900 satış adetiyle, ülkemizde bu alandaki liderliğini 21'inci yılına taşıdı.

Otomotiv Finansmanı Sektörü

Otomotiv finansmanı alanında faaliyet gösteren ORFİN Finansman A.Ş. Renault MAİS satış ağında ihtiyaç duyulan tüm kredi ve ilişkili sigorta ürünlerini tek çatı altında toplamakta olup avantajlı kampanyaları, geniş ürün ve hizmet yelpazesiyle müşterilerine kaliteli otomotiv finansman çözümleri sunmaktadır.

2020 yıl sonu itibari ile finansman şirketlerinin aktiflerinin büyük bir kısmını oluşturan toplam yaşayan taşıt kredisi bakiyesi geçen yılın aynı dönemine göre %46 artarak 28.3 Milyar TL seviyesinde gerçekleşmiştir. ORFİN’in yaşayan kredi bakiyesi ise 2020 sonu itibari ile 3.86 Milyar TL seviyesinde gerçekleşmiş ve finansman şirketleri toplam yaşayan taşıt kredisi bakiyesinin yaklaşık %13.6’sını oluşturarak, geçen yılın aynı dönemi ile karşılaştırıldığında, sektördeki payını %30’un üzerinde arttırmıştır.

Şirket, Renault ve Dacia Şebekesinin bireysel ve kurumsal müşterilerine yeni ve ikinci el standart taşıt kredilerin yanı sıra ihtiyaç odaklı yenilikçi, avantajlı kredi kampanyaları, yetkili satıcılarının geri alım garantisi ile desteklediği Renault Plan ve Dacia Plan kredi programlarını da sunmaktadır.

T.C. Merkez Bankası verilerine göre; 2020 sonunda toplam taşıt kredi stoku, 2019’a göre %67,68 artarak 67 milyar 574 milyon TL olmuştur. 2020 Aralık ayı sonu itibari ile Finansman Şirketleri Kredi Hacmi toplamı 27 milyar 579 milyon TL, Bankacılık Sektörü Kredi Hacmi toplamı 27 milyar 657 milyon TL’dir.

Türkiye Lojistik Sektörü

Ekonomik ve sosyal taraflarıyla hem ticaret hem de toplum için önemli bir etken olan lojistik sektörü, üretim sürecinin önemli bir parçasını oluşturmakta ve ülkemizin ekonomik yapısında ağırlıklı bir yer edinmektedir.

Türkiye’nin; Avrupa, Orta Asya, Orta Doğu ve Kuzey Afrika'ya kolay erişim imkânı sağlayan avantajlı coğrafi konumu, ülkenin bölgedeki yük taşımacılığı için bir üs işlevi görmesini sağlamaktadır. Dünya Bankası tarafından hazırlanan, 160 ülkenin lojistik performanslarını değerlendiren “The Logistics Performance Index'”(LPI) raporunda Türkiye 47. Sırada yer almıştır.

TÜİK verilerine göre; 2020 yılında uluslararası yük taşımacılığında ihracatın yaklaşık %60’ı denizyolu, %30’u karayolu, %9 havayolu ile gerçekleşirken, demiryolunun payı %1’in altındadır. Bu dağılımda yıllar içerisinde önemli değişim gözlemlenmemektedir.

Sektörün önde gelen markalarından biri olarak OMSAN Lojistik, uluslararası ve yurt içi faaliyetlerde kullandığı özmal ve tedarikçi altyapısından oluşan filosu, depolama alanları, araç lojistik merkezleri ile karayolu, denizyolu, havayolu, demiryolu taşımacılığı, gümrüklü ve serbest depolama hizmetlerini entegre, dijital ve çevreci uygulamalarla ve uzman insan kaynağıyla sunmaktadır.
Yurtdışında Fransa, Romanya ve Fas’ta şirketleri, yurtiçinde Marmara, Akdeniz, Ege, İç Anadolu ve Karadeniz Bölge Müdürlükleriyle teknolojik altyapısı, operasyonel gücü ve 43 yıllık tecrübesi ile geniş bir coğrafyada müşterilerinin ihtiyaç duyduğu hizmetleri çözüm ortağı misyonu ile karşılamaktadır.

Türkiye’de demiryolu taşımacılığında özel sektörün ilk tren işletmecisi olan OMSAN Lojistik, 2021 yılında Romanya’dan hareket eden 550 metre uzunluğundaki oto taşıma treniyle 200 adetten fazla otomobili İzmit Köseköy’e taşıyan OMSAN, 60 metre derinliği ile raylı sistemler tarafından kullanılan dünyanın en derin batırma tüp tüneline sahip olan Marmaray’dan geçiş yaparak, dünyada denizin altından bu derinlikte otomobil taşıyan ilk şirket unvanının sahibi olmuştur.

Otomotiv Lojistik Şirketleri