Menü
ENGLISH

Otomotiv Lojistik

Otomotiv Lojistik

Türkiye Otomotiv Sektörü

Son yıllarda Türkiye’de otomotiv sektörü, montaj ağırlıklı ortaklıklardan, tasarım yeteneği ve geniş üretim kapasitesine sahip tam teşekküllü bir endüstri haline gelmiştir.

Dünyada otomotiv sektörü gerek büyüklüğü, gerekse etki alanı açısından en önemli sanayi dallarından biri olarak görülmektedir. Otomotiv sektörü; yüksek katma değeri, yarattığı istihdam ve küresel ticaretten aldığı pay ile Türkiye ekonomisi için büyük  önem taşımaktadır. Çok sayıda ülkeye ihracat gerçekleştiren sektör, dış ticaret dengesi açısından fazla verirken demir-çelik başta olmak üzere, elektronik, yazılım, plastik, akaryakıt, enerji, tekstil ve kimya gibi pek çok sektörün de gelişimine katkıda bulunmaktadır. Otomotiv ana sanayiindeki güçlü küresel oyuncular ve dünyadaki diğer otomotiv üreticilerinin tedarikçisi konumunda olan yerli yan sanayi üreticileri küresel değer zincirinde oldukça önemli yer tutmaktadır.

2019 yılında otomotiv sektörü açısından iç pazarda büyük dalgalanmalar yaşanmıştır.

Türkiye otomobil ve hafif ticari araç pazarı 2019 yılında geçen yıla oranla %23  daralmış ve toplam satış hacmi 479.060 adet olmuştur. 2019 yılında otomobil satışları önceki yıla göre %20 azalarak 387.256 adet olarak gerçekleşirken; hafif ticari araç satışları ise %32’lik düşüşle 91.804 adede gerilemiştir.

1969 yılında Bursa’da kurularak Türkiye otomobil sektöründe üretici olarak faaliyet gösteren, OYAK Otomotiv Lojistik Şirketlerinden OYAK Renault Otomobil Fabrikaları, yıllık 360 bin otomobil ve 750 bin motor üretim kapasitesi ile Renault'nun Batı Avrupa dışında en yüksek kapasiteye sahip üretim tesislerinden biridir. Şirket, 2019 yılında geçtiğimiz yıla oranla %1.8’lik artışla 342.777 adet otomobil üretimi gerçekleştirmiş ve otomobil ihracatında da geçen yıla oranla % 5.3’lük artışla 295.275 adede ulaşmıştır. Söz konusu veriler değerlendirildiğinde, OYAK Renault  hem otomobil üretiminde hem de otomobil ihracatında adet bazında sektörde ilk sırada yer almayı başarmıştır. Şirket, ayrıca Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) açıkladığı 2018 yılı ilk bin ihracatçı firma listesinde Türkiye genel sıralamasında 9. ve sektör sıralamasında 5. sırada yer almıştır. OYAK Renault, 2019 yılı verileri esas alınarak hazırlanan 2020 İSO 500 listesinde üretimden satışlar kriterine göre 4. sırada yer almıştır.

Otomotiv satışı ve satış sonrası hizmetleri sunan Grup Şirketimiz MAİS 2019 yılında daralan pazara rağmen gerçekleştirdiği satış adetleri ile (otomobil+hafif ticari) %17,7’lik pazar payı yakalamıştır. Aynı dönem içinde gerçekleştirilen 78.201 adetlik satış ile Türkiye otomobil pazarında aralıksız 20 yıldır en çok tercih edilen binek otomobil olma geleneği bu yıl da sürdürülmüştür.

Otomotiv Finansmanı Sektörü

Otomotiv pazarındaki yeni araç satışlarında %23 daralmanın yaşandığı 2019 yılında, finansman şirketleri yaşayan taşıt kredisi bakiyesinde bir önceki yıla göre %27 seviyelerinde gerileme görülmüş, ORFİN’in yaşayan kredi bakiyesi de %28 azalarak 2,04 milyar TL olmuştur.

Otomotiv finansmanı alanında faaliyet gösteren ORFİN Finansman A.Ş. Renault MAİS satış ağında ihtiyaç duyulan tüm kredi ve ilişkili sigorta ürünlerini tek çatı altında toplamakta olup avantajlı kampanyaları, geniş ürün ve hizmet yelpazesiyle müşterilerine kaliteli otomotiv finansman çözümleri sunmaktadır.

ORFİN Finansman A.Ş. 2019 yılında, Renault ve Dacia markalarının müşterilerine satış noktalarında yeni ve yaratıcı finansal çözümler sunmayı hedefleyerek MAİS tarafından satılan yeni ve ikinci el araçların yaklaşık 21 bin adedini kredilendirmiştir.

T.C. Merkez Bankası verilerine göre; 2019 yılı sonunda toplam taşıt kredileri stoku 2018 yılı sonuna göre %15 azalarak yaklaşık 40.299 milyon TL olmuştur. 2019 yıl sonu itibarıyla finansman şirketleri taşıt kredileri hacmi toplamı 19.113 milyon TL, bankacılık sektörü taşıt kredileri hacmi toplamı ise 21.185 milyon TL olarak gerçekleşmiştir.

Türkiye Lojistik Sektörü

Türkiye’nin; Avrupa, Orta Asya, Orta Doğu ve Kuzey Afrika'ya kolay erişim imkânı sağlayan avantajlı coğrafi konumu, ülkenin bölgedeki yük taşımacılığı için bir üs işlevi görmesini sağlamaktadır. Dünya Bankası'nın yayımladığı, 160 ülkenin lojistik performanslarını değerlendiren “The Logistics Performance Index'”(LPI) raporunda Türkiye 2016'da listede 3,42 puanla 34'üncü sırada bulunurken, en son yayınlanan 2018 yılı verisinde 3,15 puanla 47'nci sırada yer almıştır.

2019 yılında TÜİK verilerine göre; Türkiye’nin ihracatının değer bazında %62'si denizyolu, %22’si karayolu, %12’si havayolu aracılığıyla yapılmakta olup demiryolunun payı %0,6 olarak gerçekleşmiştir. Geçen yıla kıyasla denizyolunun payı %3 oranında azalmış, diğer taşıma modlarında ise küçük oranlarda artış gözlenmiştir.

Lojistik sektöründe öncü ve yenilikçi şirketlerinden biri olarak faaliyet gösteren OMSAN Lojistik, otomotiv, demir çelik, çimento-inşaat, akaryakıt, tekstil, perakende, gıda ve iletişim sektörleri başta olmak üzere birçok sektörün öncü firmalarına yurt içi ve yurt dışı karayolu, denizyolu, havayolu, demiryolu taşımacılığı, depolama, dağıtım, antrepo yönetimi, proje lojistiği, bitmiş araç lojistiği, tehlikeli madde taşımacılığı, ev ve ofis lojistiği, gümrükleme ve sigorta hizmetleri kapsamında lojistik hizmetleri sunmaktadır.

2017 yılında Türkiye’de demiryolu tren işletmeciliği belgesini alan ilk ve tek özel lojistik şirketi olarak OMSAN, 2019 yılında geçen yılın aynı dönemine göre taşımalarını %32 artırarak, 2,6 milyon tondan 3,4 milyon tona çıkarmıştır.

OMSAN, Türkiye'nin 500 Büyük Hizmet İhracatçısı araştırmasında, tüm liste içinde 58., yük taşımacılığı ve lojistik kategorisinde ise 19. sırada yer alarak, ülkemize en fazla döviz getirisi sağlayan ilk 500 firma arasına girmiştir.

Otomotiv Lojistik Şirketleri